Nousevien bändien uraa rakentamassa – Haastattelussa Jonna Schildt
Vaikka Jonna Schildt on vielä alle kolmenkymmenen, on hän kerennyt tehdä jo vaikka mitä. Schildt on toiminut juontajana, keikkamyyjänä, tapahtumatuottajana, managerina, ja perusti 5 vuotta sitten Rockstone Agency nimisen ohjelmatoimiston miehensä Samuel Schildtin kanssa. Tällä hetkellä Jonna keskittyy tapahtumatuottamiseen, ja järjestää suuren suosion saavuttanutta Miss Rock -kilpailua, joka on nykyaikainen valtakunnallinen kauneuskilpailu, jossa tatuoinnit, lävistykset ja räväkämpi ulkonäkö on täysin sallittua.
Rockstone Agencyn aikoja Jonna Schildt muistelee hyvällä, vaikka toteaakin ettei keikkamyyntiin enää aio palata. Kun ohjelmatoimisto Rockstone Agencya perustettiin, valittiin listoilleen pienempiä underground kellaribändejä, joita haluttiin nostaa ihmisten tietoisuuteen.
”Otettiin ihan tarkoituksella pienempiä bändejä, koska tiedettiin, että he jos jotka tarvitsevat eniten apua tässä hommassa, ” Schildt kertoo Rockstonen ajoistaan.
Rockstone Agencylla Schildt myi keikkaa 18 eri bändille, ja toimi managerina ja bändeille kuten Drop the Pilot. Hän onkin ollut mukana rakentamassa usean pienen bändin uraa, ja tietää millaista työtä se vaatii.
Mitä kaikkea managerin työnkuvaasi Rockstonella kuului?
”No siihen on kuulunut vähän kaikki. Ehkä hauskin esimerkki ikinä on kun pojat on kysyneet että mitä kannattaa laittaa päälle,” Jonna kertoo naurahtaen.
Jonna Schildt on myöskin mukana Soundgeist Helsingissä, ja toimii tapahtumassa juontajana, sekä moderoi kahta paneelia: Partners in Business ja Gigs Ahoy. Partners in Business – levy-yhtiöt lavalla -paneelissa edustajat Fullsteamilta, Sonylta, Universalilta ja Stupido Recordsilta kertovat kuinka kukin yhtiö listoilleen artisteja valitsee, kuinka levy-yhtiöitä kannatta lähestyä, sekä yhtiöidensä toiminnasta. Gigs Ahoy paneelissa taas keskustellaan keikkailusta ja keikkojen myymisestä, ja ääneen pääsevät keikkamyyjät Live Nationilta ja Fried Livelta ja keikkabuukkarit On the Rocksista ja Elmun Baarista.
Keikkojen myynti varsinkin pienille nouseville bändeille on Jonnalle tuttua hommaa. Kysytäänpä siis, että mikä tilanne Jonna Schildtin mielestä tällä hetkellä keikkarintamalla vallitsee, onko keikkojen saanti pienillä bändeillä vaikeutunut?
”Pienillä bändeillä on aina ollut vaikea saada keikkoja, ja kyllähän se vaikeutuu koko ajan, kun tapahtumapaikoilla ei ole enää hirveästi varaa maksaa, ja sitten otetaan vaan niitä isoja bändejä, jotka tuo jengiä paikalle.
Miten pienet bändit, jotka eivät vielä nimensä avulla keikkoja myy, keikkoja sitten saavat?
”Tyrkytä itseäsi. Laita sähköpostia, soita perään ja käy paikan päällä. Nykyään edes sähköposti ei aina toimi, vaikka niitä luetaan, niin niihin ei vastata.”
Mitä vaaditaan tänä päivänä, jos bändit haluavat pärjätä ja päästä eteenpäin?
”Kaupallisuutta. Nykyään ei enää ihan kaikenlainen genre tai tyyli uppoa. Meillä on hyvä esimerkki Santa Cruz, sori pojat, mutta niistäkin tuli vähän enemmän kaupallisia nytten, kuin mitä ne oli silloin aikoinaan, kun ne kävi ekoja baarikeikkojaan vetämässä. Se toimii”
Ovatko sitten imago ja brändi nykyään arvokkaampia artistille kuin itse musiikki?
”Ovat, mutta siihenhän maailma on menossa. Nykyään musiikki ei ole enää välttämättä se juttu, vaan se että kuka siellä takana sitä tekemässä on.”
Ja vielä lopuksi, mitä odotat Soundgeist Helsingiltä?
”Toivon että Soundgeist Helsingistä on paljon apua tuleville suurille muusikoille. Varmasti tulee paljon vastauksia kysymyksiin, joihin ei normaalisti vastauksia saisi ihan helpolla. Ehdottomasti kaikki paikalle, suosittelen tulemaan!”
Soundgeist Helsinki on uusi tapahtuma muusikoille ja alasta kiinnostuneille. Tapahtuma järjestetään ensimmäistä kertaa lauantaina 20.2.2016 Nosturilla. Liput ennakkoon myy Lippupalvelu.
Tutustu myös muihin Soundgeist Helsingin puhujiin ja panelisteihin, ja lue Sam Agencyn perustajan Sami Peuran haastattelu TÄÄLTÄ ja Stupido Bookingilta alkuvuodesta Fried Musicille siirtyneen keikkamyyjä Mikko Korven haastattelu TÄÄLTÄ